Wie ben je en wat doet jouw bedrijf?

Miriam: Ik ben Miriam Jonker en ik ben coach en strategisch communicatieadviseur. Ik coach op de thema’s carrière, leiderschap en communicatie. Mijn klanten variëren van de middelbare scholier die komt voor studiekeuze tot de CEO van een internationaal bedrijf aan de Zuidas. En van iemand met diagnose Autisme die handvatten voor communicatie zoekt tot directeur van een basisschool of vrouwen met ambitie die werk en gezin willen combineren.

Wat is het geheim van het succes van jouw onderneming?

Miriam:  Het vertrekpunt is altijd NU. Inzicht geven, structuur bieden, helderheid scheppen, inspireren en stimuleren met het oog op maximaal haalbare resultaten is wat ik graag doe. In alle gesprekken gaat het over praktische voorbeelden van gister, vandaag en morgen. Wat houdt je bezig? Waar heb je nu last van? Waar loop je nu tegenaan? Wat speelt er? Ik kijk altijd naar het totale plaatje: persoonlijk, werk, privé, omgeving en soms meer…. Het resultaat is versimpelen, rust, een concreet stappenplan, ruimte of juist versnellen.

Heb je a.g.v. corona je bedrijfsvoering veranderd? Zet je deze veranderingen door?

Miriam: Vlak voor ‘Corona’ had ik afscheid genomen van mijn grootste opdrachtgever. Bij opdrachten stel ik mezelf altijd twee vragen waarop ik volmondig JA moet antwoorden. Levert mijn werkwijze meerwaarde voor de organisatie en is de opdracht voor mij uitdagend? Als ik daarover twijfel, doe ik het niet of is het tijd om te vertrekken. Mijn idee was me helemaal te focussen op coaching van medewerkers en organisaties. Tijdens de lockdown postte ik op Facebook Eerste Hulp bij Thuiszitten: tips om de lockdown zo aangenaam mogelijk te maken. Inmiddels heb ik mix van coaching en communicatieopdrachten en dan ben ik op mijn best.

Zijn er voor jou persoonlijk zaken veranderd de afgelopen tijd?

Miriam: Jazeker, ineens was het stiller dan ooit in mijn leven. Voor mij werd het een periode van bezinning op mijn werkzame leven. Ik ben net 65 geworden en wil zeker nog lang blijven werken. Ik geniet daar elke dag van en ik wil graag mijn levenslessen delen. Daarnaast wil ik ook echt tijd over houden voor mijn gezin. Gelukkig heb ik veel ervaring met werk en privé in balans houden. Toen mijn kinderen klein waren, heb ik altijd gewerkt. Naast de oppas waren mijn ouders er in die tijd voor extra opvang. Dat wil ik ook graag voor mijn kinderen betekenen. Maandag is bijvoorbeeld al 3 jaar om de week oma-kleinzoondag.

Hoe zie je jouw zakelijke toekomst? Welke kansen wil je grijpen?

Miriam: De komende jaren wil ik me meer focussen op bestuursfuncties. Ik kan in die rol mijn kennis en netwerk inzetten. Ik ben op dit moment voorzitter van de Raad van Toezicht van Atento Thuiszorg en lid van een bestuur dat geld geeft aan projecten waarin educatie en talentontwikkeling centraal staat. Verder ben ik in gesprek met EVE foundation om te kijken wat ik onbezoldigd voor ze kan betekenen. Het doel van EVE is om kinderen die een ouder verloren hebben, helpen groeien tot hun volle potentieel.

Je durfde je los te maken van een deel van je werkzaamheden in je onderneming en bent je gaan focussen op nieuwe activiteiten. Wat doet dat met jezelf en met je onderneming?

Miriam: Het maakt me trots dat ik deze stap heb durven nemen, dat was niet vanzelfsprekend. Regelmatig stilstaan bij wat je echt wil, is wat ik al mijn klanten adviseer. Voor mij heeft het ervoor gezorgd dat ik helderder heb gekregen wat mij écht plezier geeft en waar ik energie van krijg in mijn werk. Voor mijn onderneming is de koers voor de komende jaren helder en dat geeft rust.