Wie ben je en wat doet jouw bedrijf?

Hanneke: Mijn naam is Hanneke Lutz en ik run, samen met mijn man Jasper Verhoek, Lutz Fashion in Vinkeveen. Als 4de generatie in ons familiebedrijf runnen we samen met een team van ongeveer 35 medewerkers een luxe modezaak waar de persoonlijke service en aandacht hoog in het vaandel staan. Sinds zo’n 8 jaar bouwen we ook aan een succesvolle webshop met eigen fotografie en dat is tijdens deze corona-tijd heel waardevol.

Wat is het geheim van het succes van jouw onderneming?

Hanneke: We streven ernaar om een unieke collectie samen te stellen van sterke merken, gemixt met creatieve merken of merken die specialist zijn in een bepaalde artikelgroep. Bijvoorbeeld knitwear of jassen. Daarbij spelen we al jarenlang in op persoonlijke service. Komt een klant binnen met een speciale wens of voor ‘iets leuks’ dan staat ons team klaar om je daarbij te helpen. Geen vraag is te gek. Mocht het nodig zijn dat je nieuwe aankoop toch iets vermaakt moet worden, dan doen we dat in ons eigen atelier. De lijnen zijn heel kort in ons bedrijf, dat biedt veel mogelijkheden.

Heb je a.g.v. corona je bedrijfsvoering veranderd? Zet je deze veranderingen door?

Hanneke: We waren al langere tijd aan het oriënteren hoe we de webshop naar een volgend plan wilden trekken. Met de intrede van corona hebben we wel versneld een keuze gemaakt omdat we merkten dat de webshop alleen maar belangrijker zou worden. Dit heeft voor een deel ook invloed op ons inkoopbeleid. Met het sluiten van de winkel hebben we ook besloten de herenafdeling een facelift te geven, de damesafdeling hebben we in het voorjaar al onder handen genomen.

Zijn er voor jou persoonlijk zaken veranderd de afgelopen tijd?

Hanneke: Voor mij persoonlijk zijn er niet veel zaken veranderd. Alles is intensiever, werk en thuis, dat is eigenlijk de grootste verandering. En we snakken naar duidelijkheid over de heropening van de winkel. Maar daarin zullen we niet de enige zijn!

Hoe zie je jouw zakelijke toekomst? Welke kansen wil je grijpen?

Hanneke: We willen onze positie in de markt verder versterken. Die kans krijgen we mede door het web verder uit te breiden. Daarmee kunnen we met onze merkenmix ook internationaal kansen grijpen. Eerst onze huidige website verder fine-tunen!

Heb je zelf door corona meer werk te doen of juist minder? En als het minder werk is kun je daar dan ook van genieten? En als het meer is hoe combineer je dat met je gezin?

Hanneke: Voor mij is het corona-jaar heel intensief. Doordat de kinderen 2x een periode thuis zijn geweest en het werk in de winkel arbeidsintensiever is (met name tijdens de sluiting van de winkel) is de combinatie heel uitdagend. De winkel corona-proof maken was voor ons niet heel moeilijk omdat we de ruimte hebben en we makkelijk 1.5 meter afstand kunnen waarborgen. Maar we hebben het onszelf ook niet makkelijk gemaakt: 2x verbouwen, een nieuwe webshop en een nieuwe kassa-voorraadsysteem lanceren gaat je niet in de koude kleren zitten. Maar stilzitten was voor ons geen optie, we moeten blijven innoveren en de winkel op scherp zetten voor de periode na corona. Gelukkig hebben we goede oppas en loopt daardoor voor de kinderen alles redelijk normaal door. Doordat we in het weekend weinig sociale ‘verplichtingen’ hebben is dan alle tijd voor de kids.

Aan welke zakenvrouw willen jullie de pen doorgeven?

Hanneke: Ik geef de kettingvraag door aan Lillian van der Schaaf en mijn persoonlijke vraag aan haar is:

‘Als retailer in hart en nieren ga je nu de stap maken om een echt horecadier te worden. Welke eigenschappen – denk je – dat je meeneemt om van je nieuwe avontuur een succes te maken?’

  • Hanneke: 0297 212121

  • Herenweg 45 • 3645DE • Vinkeveen

  • lutz.nl

  • shoponline@lutz.nl